Friday 6 May 2011

Permainan Minda - Bahagian 1

Baca perkataan yang terdapat dalam segi tiga di bawah ini secara nyaring:


Anda akan lebih cenderung untuk membacanya seperti ini, “A BIRD IN THE BUSH”. Jika itu yang anda katakan, anda telah gagal untuk menyedari bahawa perkataan “THE” telah diulang sebanyak dua kali.

Seterusnya,


Anda akan lihat perkataan “GOOD” yang ditulis menggunakan warna hitam. Anda juga akan melihat perkataan “EVIL” dalam warna putih (tersorok dalam huruf-huruf perkataan “GOOD” yang berwarna hitam).


Apakah yang anda nampak?

Anda akan nampak perkataan “OPTICAL” dalam kawasan berwarna putih disebalik perkataan “ILLUSION”


Perkataan “TEACH” memantulkan perkataan “LEARN”


Apakah yang anda lihat dalam gambar di atas?

Anda mungkin anda nampak perkataan “ME” dalam warna coklat. Jika anda melihat menerusi perkataan “ME”, anda akan nampak perkataan “YOU”


Ujian Mata Alzheimer

Bilang huruf ‘F’ dalam ayat berikut:

FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS…

Berapa banyak huruf ‘F’ yang anda jumpa? Jika anda menjumpai 3-4 huruf ‘F’ itu adalah normal. Sebenarnya terdapat 6 huruf ‘F’ dalam ayat di atas. Jika anda berjaya menjumpai kesemua huruf ‘F’ untuk percubaan kali pertama, tenyata anda merupakan seorang yang genius. Hal ini terjadi kerana otak manusia tidak boleh memproses perkataan “OF”.

Cuba anda baca petikan ini:

I CDNUOLT BLVEIEE TAHT I CLUOD AULACLTY UESDNATNRD WAHT I WAS RDANIEG. THE PHAONMNEAL PWEOR OF THE HMUAN MNID, AOCCDRNIG TO A RSCHEEARCH AT CMABRIGDE UINERVTISY, IT DEOSN’T MTTAER IN WAHT OREDR THE LTTEERS IN A WROD ARE, THE OLNY IPRMOATNT TIHNG IS TAHT THE FRIST AND LSAT LTTEER BE IN THE RGHIT PCLAE. THE RSET CAN BE A TAOTL MSES AND YOU CAN SITLL RAED IT WOUTHIT A PORBELM. TIHS IS BCUSEAE THE HUAMN MNID DOES NOT RAED ERVEY LTETER BY ISTLEF, BUT THE WROD AS A WLOHE.

0 komen:

Post a Comment

 
;